Isnin, 4 Oktober 2010

Berhenti Melayan Orang Gila...

Pembantu rumah selain Indonesia.Kita kena cari alternatif lain...Kementerian Sumber Manusia kena segera bertindak.

ROMPIN - Bagi memenuhi permintaan perkhidmatan pembantu rumah di negara ini, kerajaan akan mendapatkan bekalan tenaga kerja itu daripada negara-negara Asia lain.
Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Maznah Mazlan berkata, kerajaan kini berusaha meningkatkan bekalan tenaga kerja bagi sektor pembantu rumah daripada negara pembekal yang lain seperti Thailand, Kemboja, India, Sri Lanka, Filipina dan Burma.
"Kita akan mengadakan perbincangan berhubung pengambilan pembantu rumah dengan negara-negara berkenaan dan saya sendiri akan pergi ke negara itu bagi melihat potensi dan persefahaman tenaga kerja sebagai pembantu rumah di sana," katanya kepada pemberita pada majlis ramah mesra dan jamuan Hari Raya di Dewan Orang Ramai Muadzam Shah dekat sini semalam.


Memang sudah sampai masanya,kita beralih ke negara tetangga yang lain dalam soal ini. Selama ini kita berurusan dengan jiran kita iaitu Indonesia kerana banyak faktor disebaliknya seperti budaya,bahasa,bangsa,sejarah dan ikatan silaturrahim yang sedia rapat,tetapi nampaknya mereka tidak mahu menghargai apa yang kita sumbangkan terhadap tenaga kerja  negara garuda itu.
Kita terus dilemparkan dengan penghinaan dan serangan kritikan hingga kepada ganyangan oleh kumpulan bajingan BENDERA ....biarpun melibatkan isu-isu kecil yang sepatutnya mudah ke meja rundingan.

Tetapi kita juga perlu membuat kajian terperinci bila ingin mengambil bekalan pembantu rumah dari Thailand,Kemboja,India,Sri Langka,Filifina serta Burma disebabkan faktor bahasa,,budaya,agama dan kehidupan yang berbeza.

Apapun kita perlu berubah arah demi menjaga maruah dan negara yang dipertikai oleh pencaci dan pencacai Indon yang gila...

4 ulasan:

  1. Kerajaan sepatutnya tidak meneruskan rundingan dengan Indonesia , beri kata dua saja ikut syarat kita atau jangan masuk. Sebenarnya gaji yang dibayar skg pun dah hampir RM1000 sebulan. Cuba congak, kos nak bawa masuk (agen sini sana+levi+lain2) diantara RM7000 - RM8000 utk 2 tahun,
    gaji sebulan RM500 2 tahun RM12,000 makan free kat rumah kos sehari RM10 ( cukup ke sebab diorang kuat makan ) sebulan RM300, 2 tahun RM7200. Lain2 tak payah kira la. Purata sebulan lebih +RM1,000.00 ... itulah jumlah aku bayar skg untuk orang gaji yang datang dari negara tak sedar diri.

    Ambil dari Indon kononnya satu rumpun, satu budaya satu bahasa tapi semuanya tak sama cakap melayu pun tak faham.

    BalasPadam
  2. MIBF..Anda contoh majikan yang tersepit.Itu belum dapat lagi pembantu yang buat hal..lagi sakit kepala.Indon ni memang banyak songel...!

    BalasPadam
  3. jom kita ambil orang gaji dari Bosnia ler plak... setidak-tidaknya sedap ler sikit mata memandang... dia nak lari balik pun, tujuh lapan ratus kali berfikir... tak macam indon... sebat duit dua tiga ratus ringgit, tahu-tahu dah ada kat kampung dia... duit kita kat agen, hangus gitu ajer... duit kat kerajaan pun hangus...

    BalasPadam
  4. Itu cadangan yang bagus,nak bagitahu kat Maznah Mazlan..boleh koi ikut kesana.

    BalasPadam