Jumaat, 4 September 2009

ARAK -Kes Kartika dan Polimik Politik Selangor

Kartika PENCETUS kepada pelbagai isu tentang hukum meminum arak dikalangan umat Islam dan polimik politik membabitkan kepimpinan P.R Selangor bila kelantangan DAP MEMPERJUANGKAN nasib bukan Islam tak seimbang dengan PAS berjuang untuk orang Islam sementara PKR yg menjadi MB seolah-olah dayus menyuruh permis perniagaan mengawal diri sendiri supaya jangan menjual arak kepada orang Islam.

Kartika ingin menjadi contoh umat yang mengaku kesilapannya dan redha menghadapi hukuman agar dosanya terampun.

Umat Islam Selangor bagaimana nasibnya bila tiada larangan penjualan arak di kawasan majoriti penduduk Islam.
Sementara sistem kawalan sendiri tanpa undang-undang menyekat dan hukuman akan membawa pelbagai kelemahan,contohnya larangan penjualan rokok kepada remaja bawah 18 tahun berserta hukuman denda dan penjara kepada peniaga pun tak berkesan.

Kejayaan DAP mempengaruhi MB Selangor terus mencetus peluang kepada SIS dan JAG terus mempertikai kan Islam.....

Kerajaan jangan tunduk desakan SIS, JAG
SHAH ALAM - Kerajaan tidak perlu tunduk dengan desakan Sister In Islam (SIS) dan The Joint Action Group for Gender Equality (JAG) yang mahu Undang-Undang Kesalahan Jenayah Syariah dikaji semula Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa, berkata kes yang melibatkan model sambilan, Kartika Sari Dewi adalah kompleks memandangkan ia merupakan insiden pertama yang berlaku di bawah Undang-Undang Syariah di Malaysia. Menurutnya, kedua-dua pertubuhan tersebut telah menjadikan asas syarak, garis panduan hukuman, perundangan dan perlembagaan serta pematuhan terhadap polisi di peringkat antarabangsa untuk dijadikan perbahasan seterusnya untuk dipertimbangkan oleh kerajaan. “Bagaimanapun, saya tidak bersetuju dengan gesaan drastik pihak SIS dan JAG terhadap kerajaan untuk mengkaji semula Undang-Undang Kesalahan Jenayah Syariah di Malaysia bagi membolehkan semua kesalahan jenayah yang dilakukan oleh rakyat di negara ini ditadbir di bawah Kanun Keseksaan peringkat persekutuan. “Bagi saya ini adalah satu campur tangan di luar daripada bidang kuasa pihak yang mengemukakan cadangan tersebut,” katanya dalam satu kenyataan kepada Sinar Harian, semalam. Menurutnya, di bawah Perlembagaan Persekutuan, terdapat peruntukan yang jelas mengenai Islam sebagai Agama Persekutuan sebagaimana yang termaktub dalam Perkara 3 (1). Oleh yang demikian katanya, sekiranya Perdana Menteri melayan tuntutan pihak tersebut, pendekatan itu sekali gus mengeruhkan lagi keadaan sehingga mampu menyentuh bidang kuasa Sultan, asas agama dan institusi-institusi Islam di Malaysia. “Saya khuatir kes Kartika ini akan di manipulasi untuk meminggirkan dan memandang prejudis terhadap Islam, umat Islam perlu berhati-hati dengan usaha pihak-pihak tertentu yang dilakukan secara terancang untuk cuba mengganggu gugat urusan agama Islam termasuk mendoktrinkan kefahaman yang salah daripada ajaran yang sebenar,” katanya

Syabas Nasharudin kerana memperjuangkan hak Islam sebenar,sepatutnya PAS Selangor pun tidak perlu tunduk kepada DAP!. Patutlah Nik Aziz suruh Nasharudin masuk UMNO bila tercetus idea perpaduan dulu.
Patutnya hak mempertahankan Islam adalah hak bersama kerana dalam masyarakat majmuk di Malaysia setiap penganut agama mempunyai hak mereka sendiri,walaupun arak dibenarkan untuk bukan Islam namun umat Isalam juga mempunyai hak dihormati dalam perkara pengendaliannya.
Relevan ke PAS terus berkawan dengan DAP .....SEBAB nampaknya kawan dah makan kawan.

RAKYAT SELANGOR KENA MENILAI KEMBALI...KARTIKA JADI CONTOH PELAKSANAAN HUKUM UNDANG-UNDANG JENAYAH SYARIAH....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan