Jumaat, 4 September 2009

Semua barangan keperluan perlu dikawal

SETIAP tahun dan setiap kali menjelang perayaan,harga barangan mula dimanipulasi oleh pihak-pihak tertentu.Bermula dengan kekurangan bekalan gula sehinggalah harga barangan keperluan lain cuba dinaikkan dan kerajaan mula bertindak dengan pelbagai cara termasuk penguatkuasaan tapi keberkesanannya tampak terlalu sedikit.
Sehinggalah terpaksa senaraikan barangan tertentu sebagai kawalan,tapi keberkesanannya tetap nipis--kawal yang ini naik yang itu.

Bawang putih jadi barang kawalan
PUTRAJAYA – Bawang putih (China) antara tiga barangan kawalan baru selain ubi kentang import dan kacang tanah import yang diumumkan antara 18 senarai harga terkawal di bawah Skim Kawal Harga Musim Perayaan (SKHMP) dari 13 hingga 27 September sempena hari raya puasa tahun ini.


TINJAUAN kawan ke kedai-kedai runcit,mana yang sempat ramai peniaga merungut pasal pemborong menaikkan harga setiap barangan yang dibekalkan.Semua barang adalah keperluan,sebab setiap barang ada pembeli dan penggunanya.Bila barangan ditetapkan harga siling kepada peruncit mereka terpaksa jual dengan harga sama dan margin keuntungan makin nipis.Pembekal senang aje beri alasan kos minyak dah naik dan penghantaran jauh lebih-lebih lagi di kawasan pedalaman.
Jadinya kedai runcit dipedalaman tiada pilihan terpaksa terima keadaan ini,kerana tiada pilihan,kadang-kadang pembekal cuma satu je--nak taknak ambil juga daripada takde barang langsung dan mangsa terakhirnya adakah pengguna di kawasan itu,terpaksa beli walau berapa pun harga barangan keperluan tersebut.
NAMPAKnya semua barangan kena kawalan dan perlu ada formula melaksanakanya supaya semua pihak mematuhinya.Janganlah terus penduduk pedalaman yang terdiri dari kalangan rakyat miskin terus teraniaya.

1 ulasan:

  1. Salam, pembekal barang-barang keperluan kebanyakannya dimonopoli penyokong-penyokong PR, mereka sememang sengaja mencari jalan supaya rakyat marah kepada kerajaan........

    BalasPadam