Sabtu, 18 September 2010

BANTAHAN TERHADAP MAJLIS PEGUAM.

MAJLIS PEGUAM GAGAL MENGESAN DAN MEMBERSIHKAN PEGUAM PENJENAYAH...Itulah, mereka selalu nampak salah orang lain tapi apa dah jadi pentabiran DALAMANnya....

Kira-kira 120 anggota Pertubuhan Kebajikan & Dakwah Islamiah SeMalaysia (Pekida) hadir ke rumah Noorhisham Mohamad yang mati dibunuh bersama Datuk Sosilawati Lawiya pada 30 Ogos lalu bagi menyertai bacaan Yaasin dan tahlil kepada arwah.

Majlis itu diadakan di rumah Noorhisham di Taman Seraya, Ampang pada jam 12.00 tengah hari diketuai oleh Pengerusi hal ehwal khas Pekida Shahril Abdul Aziz.



Dalam sidang media selepas itu, Shahril menyalahkan majlis peguam yang didakwanya "gagal membersihkan peguam-peguam yang bermasalah".

SEMENTARA ITU MAJLIS PEGUAM PERNAH MENDAKWA POLIS GAGAL MENJALANKAN TUGAS....

Presidennya, K Ragunath berkata setiap tahun, kira-kira 30 hingga 40 peguam dipecat oleh Majlis Peguam dan laporan polis terhadap mereka juga telah dibuat, namun tiada sebarang tindakan lanjut diambil.

"Dalam Majlis Peguam, kita memiliki sebuah lembaga disiplin yang tegas dan berdikari bagi menangani peguam menyeleweng, namun, hanya itulah kuasa yang kami ada, kami tidak berkuasa menghantar mereka ke penjara.

"Isu kami di sini ialah polis lambat bertindak dalam kes sedemikian. Kami bersedia membantu polis jika mereka ingin mengambil tindakan rasmi terhadap peguam menyeleweng.

TERNYATA MAJLIS ITU BIASANYA NAMPAK KESILAPAN ORANG LAIN..Sekarang mana kredibeliti mereka TENTANG ISU PEMBUNUHAN SOSILAWATI bersama 3 yang lain.JELAS profesionalisma guaman itu digunakan untuk gerakan jenayah kejam...PENIPUAN dan PEMBUNUHAN....

Dahulu kita biasa digemparkan dengan tindakan Majlis Peguam yang tidak profesional antaranya... Perarakan membantah Akta Pertubuhan 1978 tentang Hak Asasi Manusia...Perarakan sokongan terhadap Zainur Zakaria yang ternyata menghina mahkamah dan Perarakan mendesak kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Kehakiman...

Hari ini wajarlah NGO2 berarak dan membantah Majlis Peguam kerana kegagalan mereka pula....

Menurut rekod profesion undang-undang Malaysia mempunyai lebih kurang 12,000 ahli dan keahliannya sedang bertambah sebanyak 10-15% setahun. Setiap peguam bela dan peguam cara adalah ahli Badan Peguam Malaysia secara automatik asalkan mereka memegang perakuan amalan yang sah.

JELAS SEKALI SUSPEK PEGUAM PENJENAYAH itu tidak menuruti amalan kerjaya guaman yang sah?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan