Khamis, 23 September 2010

CUEPACS perjuang BONUS kakitangan awam...orang kampung siapa bela?

Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) berharap kerajaan menimbangkan pemberian bonus kepada penjawat awam pada pembentangan bajet bulan depan.
Presidennya Omar Osman berkata Cuepacs sudah menghantar permohonan mengenai perkara itu kepada kerajaan.

"Sudah dua tahun penjawat awam tidak mendapat bonus sejak 2008 dan adalah diharapkan tahun ini kerajaan mempertimbangkan pemberian bonus tersebut. Kita mohon dua bulan bonus, namun jika tidak boleh dua bulan, sekurang-kurangnya sebulan.

"Bagaimanapun, ia terserah kepada kebijaksanaan dan kemampuan kerajaan. Kita berharap pemberian bonus ini dapat dipertimbangkan memandangkan keadaan ekonomi negara yang semakin menyakinkan," katanya kepada pemberita, di Seremban hari ini.


OMAR selain itu berkata pemberiaan bonus itu sudah pasti dapat meringankan beban tanggungan dan menyuntik semangat baru kepada 1.2 juta penjawat awam di seluruh negara.Eloklah tu memang tugas Kesatuan membela kebajikan ahlinya tentang gaji,elaun,insentif dan sebagainya demi khidmat yang telah dicurahkan memperkasakan perkhidmatan awam.

Tetapi terkadang rakyat kecewa juga bila sesetengah kaunter perkhidmatam awam yang begitu lembab terutamanya melibatkan majlis tempatan.Itu yang biasa kita dengar kelewatan dalam pelbagai urusan..contohnya proses permohonan tanah yang memakan masa bertahun-tahun.Begitu juga perkhidmatan di kaunter-kaunter bayaran,selalu membosankan dan mencuri masa orang awam.

Bagaimanapun pembelaan Kesatuan Sekerja begitu berarti kepada penjawat awam...cuma kekadang aku terfikir rakyat di kampung siapalah pembelanya.Kalau peneroka Felda rasanya sudah cukup terbela,itupun masih ramai yang tak berterimakasih dan bersyukur...



Harapan terus dipertaruhkan kepada KERAJAAN dalam pembentangan budget bulan depan agar semua rakyat mendapat manfaat yang saksama khususnya rakyat terbanyak yang masih hidup dibawah PARAS KEMISKINAN...







Tiada ulasan:

Catat Ulasan