Jumaat, 3 Disember 2010

Uranium boleh memusnahkan dunia.

Konflik Semenanjung Korea kini membimbangkan dunia apabila 2 bersaudara itu seakan bakal mengulangi Perang Korea 1953...malah mungkin lebih dashyat dari itu disebabkan kecanggihan teknologi senjata nuklear. 

Senjata nuklear adalah senjata yang mendapat tenaga dari tindak balas nuklear dan mempunyai kuasa pemusnah yang besar. Sebiji bom nuklear mampu memusnahkan sebuah bandar. Senjata nuklear hanya dua kali digunakan dalam sejarah dunia iaitu dalam Perang Dunia II oleh Amerika Syarikat terhadap bandar-bandar Jepun iaitu Hiroshima and Nagasaki.Selain malapetaka di Hiroshima,insiden kebocoran reaktor nuklear di Three Mile Island(AS) pada 1979, Chernobyl, Ukraine (1986) dan Tokai Mura, Jepun (1999) bagai menghitamkan lagi noda nuklear. Peristiwa Chernobyl menyaksikan seramai 350,400 orang yang mendiami kawasan berhampiran reaktor nuklear itu terpaksa dipindahkan dari kawasan yang tercemar dengan sinar radioaktif.

Negara kuasa nuklear adalah Amerika Syarikat, Rusia, United Kingdom, Perancis, Republik Rakyat China, India dan Pakistan. Kini Iran dan Korea Utara giat membangunkannya.Selain itu, negara Israel dipercayai mempunyai senjata nuklear, walaupun tidak diuji dan Israel enggan mengisytiharkan sama ada ia memiliki senjata nuklear ataupun tidak.

Dalam senarai kajian U.S. Strategic Air Command 1991, Israel, India, dan Pakistan telah disenaraikan sebagai negara senjata nuklear sah ada - “de facto” . Anggaran simpanan nuklear Israel antara 75–200 senjata, merangkumi bomb, kepala peledak peluru berpandu, dan kemungkinannya senjata bukan strategik (taktikal). Anggaran terbaru pula meletakkan antara 300 - 500 simpanan nuklear.

Mungkin tidak ramai yang tahu bahawa Jepun dan Korea Selatan ialah model negara yang berjaya dalam penggunaan nuklear sebagai sumber tenaga elektrik. Kaedah loji jana kuasa nuklear yang bertindak dengan pembelahan nukleus Uranium U-235 dapat menghasilkan tenaga haba untuk mendidihkan air menjadi wap dan seterusnya memutarkan turbin menjana elektrik.

Pun begitu...bolehkah dunia mendapat jaminan dari negara-negara nuklear ,uranium mereka tidak bermaksud PERANG....

Perjanjian Pengawalan Senjata Nuklear : Nuclear Non-Proliferation Treaty atau NPT) adalah persefahaman terbuka yang ditandatangani pada 1 Julai 1968 untuk menghadkan pemilikan senjata nuklear

APAKAH perjanjian ini dipatuhi oleh negara-negara anggota.Jelas sekali disamping negara yang mengistiharkan kekuatan senjata nuklear mereka..ada juga negara yang merahsiakan dan membangunkan teknologi nuklear mereka secara senyap....!


TERNYATA negara'pemilik' nuklear lebih terarah untuk bertindak balas apabila mereka di ANCAM.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan