Selasa, 17 Ogos 2010

MENAHAN LAPAR DAN DAHAGA KETIKA BERPUASA.


LAPAR dan DAHAGA adalah satu dugaan ketika berpuasa dibulan Ramadhan.....
Berikut diperturunkan petua bagi mengurangkan lapar dan dahaga dan kita boleh bekerja seperti biasa...InsyaAllah.

"Wahai orang-orang yang beriman diwajibkan atas kamu sekalian puasa, sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu sekalian bertaqwa "( QS Al-Baqarah : 183 ).

MESTI BERSAHUR ....Ketika makan nasi, berdoalah selayaknya sebagai Muslim.Gumpalkan nasi sebanyak 3 ketul.Baca Surah Al-Ikhlas setiap kali memakan nasi gumpalan itu...habis 3 gumpal itu makanlah seperti biasa.

Selepas makan sahur makanlah kurma 7 biji.Sebelum makan baca selawat dan makan buah kurma pertama begitulah seterusnya sampai habis 7 biji.

Amalan ini untuk orang yang akan bekerja esoknya, tambahan yang bekerja dibawah panas matahari seperti buruhkasar, berkebun dan sebagainya.

Sebenarnya Surah Al-Ikhlas itu adalah ayat yang dapat menguatkan segala sendi dan tulang dalam badan kita dengan izin Allah swt.

Buah kurma 7 biji kalau kita makan dalam sehari, iblis takkan dekat dengan kita juga ianya amalan Rasulullah saw selain memberikan tenaga....ruj.iqrak


Abu Hurairah ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Umatku telah dikurniakan dengan lima perkara yang istimewa yang belum pernah diberikan kepada sesiapa pun sebelum mereka. Bau mulut daripada seorang Islam yang berpuasa adalah terlebih harum di sisi Allah daripada bau haruman kasturi. Ikan-ikan di lautan memohon istighfar (keampunan) ke atas mereka sehinggalah mereka berbuka puasa".

1 ulasan: