Rabu, 18 Ogos 2010

HIDAYAH DARI ILAHI..

SEMPENA RAMADHAN INI, INGIN AKU KONGSIKAN 3 KISAH YANG AKU PETIK DARI SEBERANG...... Sesiapa yang Allah keluarkan dari kegelapan kepada cahaya, akan mendapati betapa terangnya kebenaran tersebut. Kerana cahaya tersebut akan menyingkap untuknya hakikat kebenaran, sehingga ia dapat mengetahui bahawa yang hak itulah yang hak dan yang bathil itulah yang bathil.
Asy-Syaikh ‘Abdullah al-‘Ubailan (Ulama Hadis ‘Arab Saudi).


Dulu Perompak 7 Kg Emas, Kini Kiai Alim


YOGYAKARTA, - Jalan hidup seseorang sukar diduga. Kelmarin jadi penjahat, belum tentu besok masih juga penjahat. Buktinya, Sandiman Nur Hadi Widodo, mantan perompak toko emas Riau yang menggondol 7 kilogram emas tahun 1996.

Dulu, dia dihukum empat tahun penjara. Kini, dia jadi pendiri dan pengasuh pondok pesantren dan panti asuhan Al Ghifari di Gontan, Sidoreja, Lendah, Kulonprogo, Yogyakarta.

Selama di penjara, Sandiman justru mendapat hidayah dari Allah dan belajar agama. Hebatnya lagi, hanya dalam waktu tiga bulan, Sandiman mampu menghafal Alquran 30 juz atau menjadi hafidz.


Kisah Suparni, dari Pelacuran ke Tasbih


JOMBANG — Suparni adalah seorang wanita yang terjerumus ke kerjaya pelacuran. Ia miskin papa. Beruntung, sebelum jauh terjerumus, Suparni sudah insaf.


Dulu, ketika masih jadi "orang nakal", dapat duit gampang dan jumlahnya cukup banyak. Tapi selalu cepat habis tak berbekas.
-- Suparni
Kini, dalam usia 60 tahun, Suparni adalah tukang cuci baju . Yang lebih menyentuh lagi, dia aktivis sebuah majlis Yasin di desanya, Kepuhkembeng, Kecamatan Peterongan, Jombang, Jawa Timur.



Raja Gaduh Bertobat,


BLITAR, - Keinginan kuat untuk menjadi raja adu-kuat membawa Darwanto alias Paegox, 30, mengembara ke Banyuwangi hingga Banten guna menimba ilmu kesaktian.

Tujuannya, agar saat berkelahi atau beradu tenaga tak mudah dikalahkan. Namun, setelah ditangkap polis akibat pergaduhan ia merasakan jiwanya kosong dan seolah-olah mengalami tekanan diri.

Setelah bebas Darwanto dikenal dengan sebutan Paegox kini banyak mengadakan kegiatan sosial untuk mengisi bulan Ramadan Firman Allah swt: “ Katakanlah, wahai hamba-hambaKu yang berlebih-lebihan terhadap dirinya (dengan memperbuat dosa), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah swt. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Kembalilah (bertaubatlah) kamu kepada tuhanmu, dan patuhlah kamu kepadaNya sebelum tiba siksaan kepadamu, kemudian kamu tidak mendapat pertolongan” (Az-Zumar: 53,54).

2 ulasan:

  1. alhamdullilah.. semoga Allah kuatkan lg hidayah mereka...

    BalasPadam
  2. jika hidayat ilahi diturunkan kepada seseorang tidak ada sesiapa atau sesuatu dapat menghalang.begitu juga sebalik nya.ini adalah anugerah ilahi.Semoga Allah campakkan dan kekalkan hidayat ilahi kepada mereka dan kita semua sepanjang kehidupan sehingga akhir kalam...

    BalasPadam