Khamis, 25 November 2010

Menara Felda - Mercu Kejayaan

“Walaupun bangunan belum siap, Felda sudah mengaut keuntungan sehingga kira-kira RM300 juta melalui pembinaan menara ini.....Dato' Ahmad Maslan ......Cerita selanjutnya..klik SINI.

Bagi masyarakat peneroka Felda di 317 rancangan tanah berjumlah kira-kira 4.8 juta orang dan mewakili 15.6 peratus daripada keseluruhan penduduk negara ini harus berbangga. Mereka bukan saja sudah membaiki kedudukan sosioekonomi, malah turut merubah landskap geografi negara.

Sehingga kini Felda telah melahirkan sejumlah hampir 90 ribu graduan diseluruh negara.116 orang berkelulusan PHD.Ini adalah hasil pendekatan Felda menaikkan taraf pendidikan anak-anak peneroka .MENARA FELDA bakal menanti sebilangan mereka  menabur khidmat bakti untuk generasi seterusnya....


Kenangilah titik awal....Tahun 1958..Kira-kira 400 peneroka asal LKTP Lurah Bilut meneroka hutan untuk membuat penempatan.

Kes saman Felda Kemahang, 766 peneroka Serting menyaman Felda, 11 orang peneroka menuntut Felda membayar wang tanam semula  dan Felda kemukakan saman terhadap Suara Keadilan antara rentetan  kisah hitam yang sedang dan telah berlaku . Mazlan Aliman kononnya menjadi 'JUARA' ANAK Felda kini bakal berhadapan dengan BAPAK yang kembali membela anak-anak(peneroka).


Berkaitan senario kewangan FELDA yang didakwa merosot 3 billion dalam tempoh 5 tahun.Sebenarnya Felda sedang membuat duit dari duit yang ada ..pulangannya bukan dalam masa terdekat...Hasil pelaburan dan keuntungan bakal diterima oleh peneroka dan warga Felda DALAM BENTUK KEBAJIKAN DAN PEMBANGUNAN DISAMPING DIVIDEN jika mereka melabur dalam KPF(KOPERASI PERMODALAN FELDA).

......Sesungguhnya FELDA merupakan Agensi yang amat berjaya dan tersusun sejak ia diilhamkan oleh Allahyarham TUN ABDUL RAZAK..... AL-FATIHAH buat Tun.....

2 ulasan:

  1. Sudah terlalu ramai dikalangan peneroka Felda yang sudah menjadi buta apabila mengecapi kesenangan hidup berkeluarga.... walaupun anak-anak peneroka ramai yang menjadi cerdik pandai dari bimbingan Felda.. sebab itu ramai yang tidak nampak apa yang meraka kecapi semenjak berhijrah ke Felda.. biarlah, Allah sahaja yang akan memberi pertunjuk kepada mereka-mereka yang tidak berterima kasih ini... InsyaAllah.

    BalasPadam
  2. http://helangbuana.blogspot.com/
    MOHON DI LINK KAN KE BLOG TUAN

    BalasPadam