Selasa, 9 November 2010

Monyet sebagai Pelayan Restoren ..


Daripada kita harap kepada PENDATANG mungkin lebih baik harap kepada BINATANG....


Sebuah restoren di Jepun telah membuktikan binatang boleh menjadi pelayan restoren yang baik.Yat-Chan dan Fuku-Chan adalah 2 ekor monyet yang menjadi pelayan di Restoren Kayabukiya,Tokyo.Keduanya bertugas membersih meja dan membawa makanan kepada pelanggan.Dengan berpakaian lengkap keduanya menjalankan tugas dengan sempurna melayan pelanggan yang datang ke restoren tersebut.

Yat-Chan berusia 12 tahun sangat pintar dan rajin membersihkan meja dan mengangkat pinggan mangkok sementara Fuku-Chan yang berusia 10 tahun akan memberi tuala panas kepada pelanggan sebelum pelanggan memesan makanan..

Kedua-dua ekor monyet itu telah disahkan oleh pihak berkuasa tempatan boleh bekerja di restoren tersebut.Mereka amat dihargai oleh pelanggan yang sering menghadiahkan tip berbentuk kacang.

'Monyet-monyet itu lebih baik perkhidmatannya dari manusia' kata pemilik restoren Kaoru Otsuka.Walaupun monyet itu tidak tahu bertutur bahasa jepun tetapi ia faham bila pelanggan meminta sudu atau memesan air atau makanan.

Keduanya kerja bergilir setiap 2 jam mengikut perturan hak asasi Jepun.Tuan punya restoren bercadang menambah ramai lagi monyet sebagai pelayan dan sedang melatih 3 anak monyet untuk tugasan itu.

Nampaknya satu cabaran kepada penganggur yang sangat memilih kerja dan alternatif kepada kebergantungan kepada pendatang asing......

2 ulasan:

  1. salam brother UG
    huhuuhu.. best kan dapat pembantu monyet
    setia n susah nak cuti..

    BalasPadam
  2. Memang best..aku pun rasa nak pelihara monyet..boleh harap.

    BalasPadam